שניר הפקות מתמחים בשיווק מופעים ופעילויות שמסייעים להעלאת המודעות לתחום הבטיחות בעבודה באופן מקורי וייחודי, כזה אשר מעודד את העובדים לקחת חלק ולשתף מנסיונם האישי. להלן מספר מופעים, צרו עמנו קשר ונשמח לספק פרטים נוספים ולסייע בלהתאים את הפעילות האידיאלית עבורכם.
סדנת תיאטרון בנושא בטיחות בעבודה. הסדנא עוסקת בסוגיות שונות הקשורות בבטיחות בעבודה: הקשר שבין אי הקפדה על נוהלים ובין תאונות, היחס לאמצעי זהירות, החשיבות של עבודה בסביבה מסודרת, השימוש באמצעי מיגון, חיסכון בעלויות מול הסכנות הכרוכות בכך ועוד... הסדנא המועברת ע"י שני שחקני תיאטרון, פועלת בטכניקה של אימפרוביזציה ובשיתוף אנשים מתוך הקהל. לאחר כל קטע, מתנהל דיון עם הנוכחים על הסוגיות הקשורות בקטע שהוצג. למרות שהנושא הוא מאד רציני, השחקנים משכילים לתבל את הקטעים בהומור, מה שגורם לשחרור הקהל ולחוויה מיוחדת. הסדנא מיועדת לכמות של עד 100 משתתפים ו"נתפרת" עפ"י הצרכים הספציפיים של הגוף המזמין. בהשתתפות: אלי דור-חיים, מוטי עם-שלם.
הצגת יחיד בנושא בטיחות בעבודה.
"הריגה? גרימת מוות? רשלנות? אני רשלן?! אני רציתי רק טוב. כולנו רצינו רק טוב... עבדנו תחת לחץ, מתח, כעס, אבל גם תחושה חזקה של שליחות, של סולידריות, של עבודת צוות..." בבואנו לבחון את הסיבות שמובילות לתאונות עבודה, אנו מגלים כי רובן המכריע נגרמות כתוצאה ממה שנוהגים לכנות "הגורם האנושי". מה מסתתר מאחורי מושג זה? כיצד טעות קטנה, הסחת דעת של שבריר שנייה, יכולים לגרום לתאונה? בהקשר זה מוזכר לעיתים קרובות המושג "לחץ" כגורם חשוב ביצירת הטעות שתוביל לתאונה. לחץ אישי של העובד או לחץ ארגוני המשפיע על העובד והמנהל בקבלת
החלטות המביאות לתאונה.
בהצגה "פגוע" נתמקד במקרה אחד של תאונת עבודה. המקרה הטראגי של אמיר: בבוקרו של יום עבודה שגרתי במפעל, הוא גורם בשוגג למות חברו הטוב. לכאורה אמיר לא נפגע בתאונה. דרך יחסיו עם אשתו, בנו, חוקר המשטרה, משפחתו של ההרוג, חבריו לעבודה ודמויות נוספות בחייו, נראה עד כמה הוא נפגע. עד כמה גבוה המחיר שמשלם האדם והחברה הסובבת אותו לתוצאה של תאונת עבודה. נבין את המושגים "גורם אנושי" ו"לחץ בעבודה" שמובילים בסופו של דבר לתאונה.
מחזה ובימוי: אלי דור-חיים.
משחק: מוטי עם-שלם
מופע אינטרקטיבי על בטיחות בעבודה.
צמד שחקנים, במופע של שעשועי תיאטרון ואימפרוביזציה בשיתוף הקהל (בסגנון תכנית הטלוויזיה "של מי השורה הזאת בכלל"). השחקנים מציגים מבחר מצבים הקשורים בנושא של "בטיחות בעבודה" וזאת, לאחר בדיקה מוקדמת של הסיכונים הקיימים אצל הגוף המזמין ויישומם באופן תיאטרלי-קומי. הצופים לוקחים חלק פעיל כ"שחקנים לשעה" בקטעים המועלים על הבמה.
הצגה בנושא בטיחות בעבודה.
איתמר הוא מנהל לשעבר של מפעל פלסטיק של קיבוץ. איתמר לא ינהל יותר את מפעל הפלסטיק ולא יטפס יותר על סולמות מפני שהוא טיפס על סולם גבוה בלי שום אמצעי זהירות ונפל.
על הבמה חושף איתמר טרגדיה כפולה, כי בנוסף לטרגדיה שלו, גם אביו יעקב קיפח את חייו במפעל המתכת בו עבד. בצורה מרגשת מתובלת בהומור, מתאר בפנינו איתמר, איך כל התא המשפחתי שלו נהרס בעקבות מותו המצער של אביו ואיך הגלגל כמעט וחזר על עצמו, במקרה האישי שלו. דרך ההצגה, מעביר איתמר לצופה את המסר, שחובה עליו לאמץ את כללי הזהירות בעבודה והתעלמות מהכללים ושטות של רגע, יכולים לגרור תגובת שרשרת שבה משפחה מאושרת נהרסת ומתפרקת לחלוטין.
"לאחר הנפילה" היא נפילה פיזית מסולם, היא נפילה משפחתית, היא נפילה כלכלית והיא נפילה ריגשית, כי לאחר הנפילה, אף משפחה לא חוזרת להיות אותו הדבר.
כתיבה ובימוי: חיים סרנביץ
משחק: ניסו כאביה
עריכה מוסיקלית: אורי כבירי
הרצאה מרתקת לפיתוח מודעות והתנהגות בטיחותית.
הדיון בחשיבותו של הגורם האנושי בבטיחות נובע מחלקו הרב בגרימת תאונות עבודה.
למרות ההשקעה הרבה בשיפור תנאי הסביבה, במיגון מכונות, בציוד מגן אישי ובהדרכת עובדים, עובדים רבים מתנהגים בצורה לא בטיחותית ונקלעים למצבי תאונה או כמעט תאונה.
העלות הכוללת של תאונות עבודה במשק הישראלי נאמדת בכ- 11 מיליארד שקל בשנה!
ב-95 אחוז מהתאונות נקבע בסופו של דבר שהן נגרמו בשל "הגורם האנושי".
נושאי ההרצאה:
• למה לטפל בגורם האנושי?
• מה בין טעות אנוש להפרת משמעת ?
• למה זה קורה? – גורמים תרבותיים-חברתיים
• למה זה קורה? – גורמים תלויי אישיות (לחץ, קיבעון, תקשורת)
• מה אפשר לעשות ברמה אישית וארגונית
קובי, עובד ראש צוות, גורם לפגיעה קשה של עמית לעבודה כתוצאה מרשלנותו. קובי נמצא אשם ע"י בית המשפט. נגזר עליו לשבת מאחורי סורג ובריח. עם שחרורו, הוא רואה לעצמו כחובה וכשליחות לספר את סיפורו, לשתף, לגולל את האירועים שהובילו לתאונה שבגינה טרגדיה נוראה פקדה את העובד ומשפחתו, ולהבדיל אלף הבדלות, את "התפרקותה" של משפחתו שלו. בניגוד להדרכות המועברות באופן עיוני, הסברתי וכד', הצגה זו פועלת על הצופה בצורה ריגשית-חוויתית, והשילוב בין השניים הינו אפקטיבי ובעל ערך מוסף. בתום ההצגה יתקיים דיון קצר.
הרצאה המגבירה מודעות עצמית של העובד והמנהל לניהול ושליטה בסיכונים בשגרת החיים: בעבודה, בבית ובחופשה, ומשלימה בהיגיון סדור את הוראות הבטיחות. ההרצאה מוגשת בהומור עם דוגמאות מעולם העבודה והחיים בבית, בליווי סרטונים (בחלקם מותאמים לסוג העבודה הקיים אצל הגוף המזמין), ומטמיעה הרגלי תרבות וחשיבה לשליטה עצמית בסיכון. משך ההרצאה כ- 50 דקות. ניתן לקיים סדנא מיוחדת למנהלים, בהמשך להרצאה. בנוסף להרצאה הסדנא תכלול: 1. 45 דקות – לימוד מודל מעשי לחישוב סיכון בתכנון עבודה. 2. 45 דקות – עבודה בצוותים, תרגול והצגה מעשית של שליטה בסיכון. סך הכל הפעילות אורכת כ-3 שעות, כולל הפסקות.
סדנת תיאטרון בהשתתפות אלי דור חיים ומוטי עם שלם.
החוק קובע כי האחריות לקיום חוקי ותקנות הבטיחות והבריאות מוטלת על המנהל או במקרה של חברה, על כל אחד מהמנהלים האחראיים והמעורבים בתהליכי העבודה.
מתחקירים הנערכים לאחר תאונות עבודה, עולה כי רובן המכריע (מעל ל-90%) נגרם כתוצאה ממה שמכנים הגורם האנושי. הגורם האנושי זאת דרך ההתנהלות של העובד, הבחירות שהוא עושה, רמת המודעות שלו לסכנות, התרבות שלו.
האם ניתן לשנות תרבות זאת? בהחלט כן. לשם כך יש להשתמש בשלושה כלים העובדים בסינרגיה: חינוך, אכיפה ודוגמא אישית. זהו תפקידו של המנהל - לעצב את התרבות הארגונית בדרך שבה העובד מתנהל בסביבה בה הבטיחות היא ערך. תרבות בה המשפט "חושבים בטיחות" בא לידי ביטוי ביום יום ולא רק כסיסמה ריקה מתוכן. כיצד אני כמנהל יוצר אצל העובדים את תחושת השותפות, את החובה לדווח על כל מפגע שהם נתקלים בו, או על כל אירוע של "כמעט ונפגע" ללא חשש ובפתיחות גמורה.
תקשורת טובה בין כל הגורמים העובדים יחד הכרחית להצלחת הארגון. על מנת לייעל את התקשורת ולבסס "תרבות ארגונית" נאותה נציג ונדון בסדנא במגוון דילמות העומדות בפני המנהל ביחסיו עם העובדים, עם מנהלים אחרים, עם נותני שירות, עם ממונה הבטיחות ועוד.
הסדנא עובדת בשיתוף הקהל ומאפשרת למשתתפים לקחת חלק בדילמות עצמן באופן פעיל ולא רק כצופים מהצד.
אורך הסדנא הוא כשעה והיא יכולה להתקיים בכל חלל.
יום גיבוש אתגרי להעצמת ערכי הבטיחות בעבודה.
המשתתפים יעברו במספר תחנות דוגמת:
החדר הסודי – הקבוצה תכנס למתחם נעול בשלשלאות ומנעולי ברזל משוכללים. על הקבוצה לנסות לפתור את הצפנים של עשרת המנעולים באמצעות כתבי צופן וחידה מיוחדים על מנת לחלץ עצמם מהמתחם ולהמשיך לתחנה הבאה. על חברי הקבוצה לפעול במהירות ובשיתוף פעולה מושלם על מנת לצרף רמזים לפתרון החידה שתוציא את הקבוצה החוצה.
גשר חבלים
– תחרות קבוצתית על גשר חבלים בהם ערכי המותר והאסור בנושא בטיחות וגהות. על המשתתפים להעביר מכסימום של קונוסים לסוף הגשר. הקבוצה המנצחת היא זו שצברה את כמות הקונוסים הגדולה ביותר.
חבל הלוליין
– באמצעות פעילות זו, חברי הקבוצה ילמדו תובנות בתחום חשיבות ההכנה הנדרשת לעבודה בגובה והתובנות הנרכשות למניעת סיכון ללא הכנה מקצועית וראויה.
המבוך הענק
– מבוך ענק שסביבו כל חברי הקבוצה במשימה של יצירת איזון ושיווי משקל הדדי. על כל משתתף לדייק בניווט בכיוונים, תוך שיתוף פעולה מלא של שאר המשתתפים, כשבתוך המבוך ערכים וכללים בנושא הבטיחות בעבודה.
מעגל רדיו אקטיבי
– מתקן המורכב ממוקד מרכזי אליו מחוברים חבלים. כל משתתף אוחז בקצה חבל וביחד מבצעים משימות שונות, כמעט בלתי אפשריות. צוות מנצח הוא זה שמאמין ויודע לחולל ניסים ולגבור על הבלתי אפשרי, על הקבוצה לדוג שלטים עם תמונות בהם ערכים במגוון נושאי בטיחות וגהות.
דורגל
– הקבוצה מקבלת מתקן ענק בצורת האות A , אלין מחוברים חבלים בהם מחזיקים חברי הקבוצה. אחד מחברי הקבוצה עומד על המתקן וחבריו מושכים בחבלים וגורמים לו להתקדם בכוחות משותפים.
פעילות זו מתקיימת בתהליך רב שלבי ושיטתי לזיהוי והערכת שליטה ובקרה של סיכונים ודרכה נרכוש תובנות לסבלנות, הקשבה תכנון ולימוד של מניעת נזקים.